Translate

Tilfældigt media

Tilfældig Billede

5 Nyeste brugere

Statistik

Fra brugernes tagwall's

Nyeste artikler

Tilfældig Avatar

zackie
zackie
125 brugere (32.64%)
Har allerede en Avatar.

Begivenheder

« November 2014 »
Ma Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30

Replikboks

Du er nødt til at logge på for at skrive en replik.

31.03.2013
det går godt bare det kunne finde ud af om det vil fryser eller tød

21.03.2013
Hvordan står det til ude i snen Angry

31.12.2012
Hej Alle i fugle folk godt folk og fæ Wink ønskes et rigtig godt nytår Cool.

23.12.2012
Også rigtig glædelig jul herfra

23.12.2012
I ønskes alle en rigtig god jul

19.11.2012
TV2 østjylland havde igår aftes et indslag om due tyveri ved Horsens.

21.10.2012
Hej Roar.Tak for fødselsdagshilsen Wink

20.09.2012
4 Nymfer + 6 naturfarvede sanger var hvad året bragt af parakitter. Indtil videre har jeg lavet 8 toppede undulater. Spændende :-)

07.09.2012
Nyheder kan lægges ind her: http://www.rogges.
dk/submit.php?styp
e=n

01.07.2012
ikke hvad jeg ved af Smile

Replikarkiv

Se indlæg

Rogges.dk :: Tropefugle & (Pragt)Finker :: Bure & Voliere
 Udskriv debat
Rengøring af voliere.
soren
#1 Udskriv indlæg
Lagt på d. 23.11.2008 17:14:05
Brugers avatar

Aktiv

Antal indlæg: 294

Hej.

Så har jeg tømt mit voliere. Alle alm. zebrafinker og dværgvagtlerne er solgt, og sivastrilderne og cubafinkerne er kommet i kassebur.

Hvordan rengør jeg mit voliere bedst?

Jeg har ren jordbund, skal jeg bare vende jorden som man gør med køkkenhaven? Hvad med rederne, er det nok bare at tømme dem for redemateriale? Er det andet jeg skal tage højde for?

Søren.
Mange fugle hilsner Søren.

www.harikkenogen.dk
renepip
#2 Udskriv indlæg
Lagt på d. 23.11.2008 17:37:51
Brugers avatar

Aktiv

Antal indlæg: 432

Halløj. Jeg selv bruger pt Virkon s, som er et desenfiktions middel som tager stort set alt,ligledes sprøjter jeg med et middel mod div utøj,begge midler kan købes gennem Dyrlæger og DLG`s butikker,midlet jeg sprøjter med er lavet til duer.
Mange Hilsner Renepip*tup*
Mange Hilsner Rene

Bjarne Andersen
#3 Udskriv indlæg
Lagt på d. 23.11.2008 23:36:38
Aktiv

Antal indlæg: 298

Vicon S er et godt midel til desinfektion af træværk beton og andre faste materialer. Til jordbund vil jeg anbefale hydratkalk. Man river bunden let igenem for af fjerne gamle møjklatter mm. herefter dryser eller vand et godt lag hydratkalk ud i volieren og lad det stå nogle dage så det siver godt ned. Herefter kan bunden rives igennem. Det vil være godt at ligge 5-10 cm. sand over før der kommer fugle i volieren igen. Hydratkalk kan normalt købes i foderstoffen og er det samme som man bruger til at kalke huse med. Det er en god ide at bruge hansker til arbejdet da kalken er meget ætsende og hår ved huden.
Det er for øvrigt også dette midel fødevarestyrelsen bruger til bekæmpelse af meget smitsome fjerkræ sygdomme.
I min den store voliere hvor der er jordbund dækket af sand under åben himmel er jeg begyndt at bruge hydratkalk ca. 2 gange om året og det ser ud til at have en god dæmpende virkning på sygdomspreset i volieren.
Jordbund er altid en belastning for de fleste fugle. Et tykt lag sand tager lidt af de negative virkninger fra jordbunden. Hvis bunden ikke bliver desinficeret med jævne mellemrum vil det være en ren bakterie bombe, da der ofte går for mange fugle på for lidt plads, modsat i naturen.

I mine voliere desinficere jeg daglig alle vandtrug da de på grund af fugten kan samle en del bakterier ikke mindst fordi andre fugle har mulighed for at klatte i vandet, noget man bør om muligt undgå.
jeg tager en 2 1/2 liters plast beholder fylder ca. 1 teskefuld desinfiktios jod i ca. 1/2 liter vand i bøtten. Min opvaske børste står i denne blanding. Hvert trug tømmes for vand, børste der står i jodblandingen tages op og truget børstes rent, hvorefter børsten igen placeres i bøtten. Truget skylles i en spand med rent vand og sættes på hovedet til afdrypning, hvorefter der fyldes rent vand i.
At jeg bruger denne metode og har brugt de sidste ca. 10 år skyldes at jeg havde en større samling papegøjer til en værdi af ca. 100 000 kr. hvor jeg midstede største parten på grund af smitsom sygdom, der formentlig blev spredt fra afdeling til afdeling med den samme opvaskebørste der ikke blev disinficeret mellem remgøring af hver trug. Når man har prøvet at midste nogle af ens bedste ynglepar og fugle for ca. 40000 kr. på knap 1 måned, har man fået en lærestreg man sent glemmer. Når først man er inde i rytmen med desinfiktion af trugene tager det såmænd ikke længere tid end normal og man undgår selv at sprede mange sygdomme fra voliere til voliere.
For mig at se er den idiele bund i voliere en bund af fliser eller beton og herpå et tykt lag sand, blade, spåner eller hakket halm mm. hvis volieren er overdækket ellers er bare fliser med fald ok. når blot det ikke drejer sig om bundfugle som vagtler mm.

Fliser har den fordel at man undgår at få en musekoloni i volieren da de ikke kan grave sig ned. Samtidig kan man gøre godt og grundigt rent et par gange om året ved at fjerne sandet og højtryksrense volieren. Når man har fliser i bunden er orm normalt heller ikke noget problem da de kræver at deres æg kommer i kontakt med jord for at kunne klækkes. Denne cyklus brydes ved fliser og sand.

Hvis man har småfugle og ønsker planter i en voliere med fliser i bunden kan man jo plante i beholdere der er til at flytte under rengøring.

Mange siger at man ikke behøver at gøre rent hos sine fugle da ingen gør rent ved dem i naturen og de får heller ikke rent drikkevand hver dag. Nej men for det første er der ikke så stor fare for eskrementer fra en fugl bliver samlet op af en anden fugel af samme art på grund af de store afstande. Dette er bla. nok også en af grundene til at fugle trækker udover at finde et bedre foder udbud, samt at belastningen ved træk sortere de svage fra og hermed minimeres sygdomspresset.
Det at fuglene ikke får rent vand hver dag men ofte regnvand eller fra vandløb har ikke det store at sige da forurening med eskrementer som ovenstående sjældent er et problem.
Problemet i voliere er næsten altid for mange fugle på for lidt plads. I dette tilfælde træder naturen til at sætter sygdom ind for at udryde de svage for at give plads til de stærke. En væsentlig faktor herudover er at mange fugle er fejlernæret og hermed et let offer for sygdomme.
Den bedste sikring for ens fugles sundhed er rene omgivelser og en alsidig og sund ernæring der så godt som muligt opfylder de manglende behov fra naturens side, samt aktivering af fuglene så de oplever lidt nyt hver dag. Når jeg et par gange om året gør hoverent er det skønt efterfølgende at se hvordan vagtler og duer slæger sig i det rene friske hakket halm, man kan ligefrem se hvordan de nyder det.

Der findes ikke dårlige fugle men mange dårlige fugleholdere. Et problem kan altid tilbageføres på ejer eller tidligere ejer ( Jeg selv inklusiv ). Den enste måde man kommer videre på er ved selvransagelse. Det letteste er at give fuglene skylden men det løser ikke problemmet.
Vacination og andre forholdsregler mod sygdomme er i mange tilfælde med til at svække vores bestand af fugle. Vaccination gemmer ofte svage individer der ikke burde give deres gener videre. Det er altid fordelagtigt at fjerne svage individer for som i naturen at give plads til de stærke.
Det der gør problemet med sygdomme i dagens Damark så stort er økonomisk tab. Vi bør som fugleholder ikke medvirke til at sprede smitsome sygdomme til andre fugleholdere eller erhvervet. Dette vil være uansvarligt for fugleholderernes ry og rygte men vi bør samtidig have en fornuftig indstilling til hvordan vi laver sunde fugle vi kan være bekendt at afhænde til andre. Dette gør vi ved at arbejde med naturen og ikke imod som myndighederne ofte gør i forsøget på økonomisk vinding, der ofte giver bagslag i sidste ende. Et eksempel er Newcastle Disease hvor man går ind og måler på en besætning og hvis de har imunforsvar mod ND afliver man hele besætningen. Disse burde leve videre da de vidergiver imunforsvaret til deres afkom, hvorimod besætninger der ikke har imunforsvaret er langt svagere og får lov til at leve.
I forbindelse med udbrudet af ND for nogle år siden var der kun 2-3 stk. racefjerkræ der blev smittet da man mener at de har et naturligt oparbejdet imunforsvar mod sygdommen, da de genem mange generationer har gået fri og de svage er blevet smittet og de der overlevede havde imunforsvaret mod sygdommen, hvorimod erhvevsfjerkræ der ingen imunforsvar havde var et meget let offer da de kom ud i det fri, herudover havde de også smitten med fra besætningen hvor de blev solgt. Dsv. hænger mange hobby avlere stadig på dette med vacination mm. der blev indført på daværede tidspunkt, som er svært at se fodelen ved da det aldrig har været et problem hos hobby avlere. At erhvervet vacinere for at beskytte deres svage dyr er måske forståelig nok.

Ja det blev til lidt mere end disinfiktion af voliere. Der er måske en grund til at LDF har valgt en der er miljøskadet til at varetage Miljøområdet. Jeg håber at en og anden måske kan bruge lidt af dette og disse teorier.
Nogle dyrlæger og veterinære vil formentlig have en anden holdning til dette. Det er jo også deres levebrød det drejer sig om og jo mere arbejde jo flere penge i kassen.
Der findes ikke problemer men udfordringer og disse er til for at løse.
Venlig hilsen Bjarne Andersen.

www.sitecenter.dk/vagtler
Topper
#4 Udskriv indlæg
Lagt på d. 25.11.2008 10:39:00
Brugers avatar

Ny på siden

Antal indlæg: 21

Bjarne Andersen skrev:
Ja det blev til lidt mere end disinfiktion af voliere. Der er måske en grund til at LDF har valgt en der er miljøskadet til at varetage Miljøområdet. Jeg håber at en og anden måske kan bruge lidt af dette og disse teorier.
Nogle dyrlæger og veterinære vil formentlig have en anden holdning til dette. Det er jo også deres levebrød det drejer sig om og jo mere arbejde jo flere penge i kassen.

Hej Bjarne,

Jeg kan bruge det hele*tup*

Miljøskadet er ikke det rette ordvalg,
du gør jo tingene meget tæt på optimalt for fuglene.
Meget tæt på.... Vi når sikkert (aldrig) de 100%

En værdig repræsentant vil jeg langt hellere kalde det.

Jeg var jo så "dum" at tage konen med op og vælge vagtler, oppe hos ham med højtryksrenseren og med den "pinlige" orden i alle tingene.
"skaden" er sket, nu danner det præcedens her hos os, hvilket jeg iøvrigt er mægtig glad for.

Jeg ved nemlig også hvad her kan ske, hvis vi bare en enkelt, lille gang nedprioriterer standarden vedrørende hygiejne og miljø hos vore fugle. *tdown*
De bedste hilsner!
Altid p-ARA-t på en fuglesnak...
Torben Banner

Bjarne Andersen
#5 Udskriv indlæg
Lagt på d. 25.11.2008 11:57:51
Aktiv

Tak for de rosende ord.
Helt perfekt er jeg nu ikke, da jeg også har nogle hængepartier der skal ændres på i løbet af det kommende år. Så lang tid man lære lidt hele tiden er det spændende. Det må være kedeligt ikke at kunne lære mere og det køre på rutinen. Det er netop udfordringerne der gør det spændende at have med fugle at gøre. Når man bedst tror man har fundet rytmen vil fuglene ofte noget andet, men spændende er det i hvertilfælde.

soren
#6 Udskriv indlæg
Lagt på d. 25.11.2008 20:04:06
Brugers avatar

Aktiv

Antal indlæg: 294

Hej.

Tak for de fine svar.

Så har jeg da noget at gå ud fra. Hvad med kurverederne, er det nok bare at tømme for gammelt redemateriale?

Søren.
Mange fugle hilsner Søren.

www.harikkenogen.dk
renepip
#7 Udskriv indlæg
Lagt på d. 25.11.2008 20:10:26
Brugers avatar

Aktiv

Antal indlæg: 432

Halløj. Nej her ville jeg desinfeser og sprøjte med de midler jeg før har nævnt,det er det jeg selv gør 2 gange om året.
Mange Hilsner Renepip*tup*
Mange Hilsner Rene

JES
#8 Udskriv indlæg
Lagt på d. 26.11.2008 14:06:47
Ny på siden

Antal indlæg: 2

Det var en rigtig god gennemgang du gav der, jeg tænkte på hvorvidt Hydratkalket virker hvis man IKKE lader det ligge i et par dage, inden man drysser sand over??

Dernæst tænkte jeg på om Hydratkalken kan tage Coccidiose, for det kommer da fra jorden af.
Som du jo ved, er det jo desværre det der slår allerflest Skadedrosler ihjel, da ungerne jo desværre hopper på jorden direkte fra reden af, inden de kommer på pind.
Her optager de Coccidiosen analt, og det er netop det der slår allerflest af ungerne ihjel, og med de få eksemplarer der er tilbage, er der simpelthen ikke plads til det.

Nogen gode ideer??????

mvh Emil Skytte
GARRULAX

www.birdz.dk
DHJ
#9 Udskriv indlæg
Lagt på d. 26.11.2008 17:43:08
Brugers avatar

Bruger

Antal indlæg: 102

En lille rettelse. Når ungerne hopperpå jorden optager de coccidiosen oralt, og får derved mikroorganismerne ned i tarmsystemet, hvor de udvikler sig.
Det slår ganske rigtigt mange unger ihjel, nok også flere end vi lige går og tror.

DHJ

Bjarne Andersen
#10 Udskriv indlæg
Lagt på d. 26.11.2008 17:44:44
Aktiv

Det jeg anser som en fordel ved at det får lov at ligge på ovefladen af jorden nogle dage er at det næsten altid er her der er de fleste sygdoms fremkallende bakterier findes. Det at det får lov at ligge et par dage for det rives sammen med det øvrige bundmateriale gør at der får lov til godt og grundigt at svide disse bakterier af i overfladen hvor de fleste eskrementer er ophobet. At det er en god ide at ligge sand over skyldes at hydratkalk er meget ætsende inden det bliver neutraliseret i jorden, hvor skadeligt det er for fuglene ved jeg ikke, men der er ingen tvivl om at bundlevende fugle vil få en svidende fornemmelse i føderne, som vi andre oplever i vores hænder hvis vi ikke har hansker på når vi har med hydratkalk at gøre. Der er dog ingen tvivl om at den bedste løsning er at ligge fliser i volieren og skifte hele bundlaget for efterfølgende at spule det rent før der kommer nyt bundmateriale ind.
Siden jeg for en del år siden har lagt fliser i mine voliere har jeg faktisk ikke haft sygdom i mine fugle. Orm er ikke konstateret efter at der er lagt fliser i bunden. Før havde jeg problemmer med mus der gravede sig ned i jorden i volierene. Hver gang der døde en fugl blev den opdukceret og i 75-80 % af tilfældende var det E-colibakterier der var dødsårsagen, på grund af fourenet foder som musene havde side og vandet i, samtidig med at jorden i volieren efter mange års brug til fugle var meget mættet af eskrementer og hermed bakterier, på trods af udskiftning af det øverste lag flere gange.
Jeg kan tydelig mærke at sygdomspresset er væsentlig større i min store voliere
(og uden at der har været optræk til epedimi) hvor der er jordbund dækket af et tyndt lag sand end det er tilfældet i de store voliere med fliser i bunden. Især det første år var der en del problemmer. Efter at jeg det sidste årstid har brugt hydratkalk 2-3 gange om året er det som om sygdomspresset er aftaget lidt, men det er stadig større her end i de andre voliere. Problemet er at volieren er åben og derfor er jorden i perioder konstant fugtig. Dette er et af de problemmer jeg i de kommende år skal have løst.
Fliser i bunden her er nok ikke optimal da jeg har bundfugle gående i volieren og sand oven på fliser i en åben voliere vil formentlig ikke falde særlig heldig ud. Der er også en muliged at grave ca. 20 cm. jord af og påfylde det samme lag sand. Det der er problemmet er at det er store mængder jord der skal fjernes og lige så meget sand der skal køres på i alt ca. 50 kubikmeter med skovl og trillebøre, da det ikke er muligt at komme ud og ind med en Bobcat eller andre maskiner, der er lidt sjovere og ikke så hard ved helbredet som en skovl og trillebøre er.

Sidste år havde jeg dog et kraftigt angreb af E-colibakterier igen, denne gang skyldtes det at jeg havde købt universalfoder fra en fuglehandler der havde store problemmer med mus i hans foretning. Foderet var købt på et fuglemarked og var pakket i pæne plast poser. Det jeg ikke kunne se og fik oplyst senere var at mange af de sækker foder han havde liggende bar bidt i stykker af mus og det var formentlig pakket i nye poser før det blev taget med til markedet.
De fugle jeg midstede var alle fugle der havde adgang til og spiste dette universalfoder. En flok rigtig gode Bronzevinget duer på 13 blev reduceret til 5 Flere af de andre duer der spiste af universalfoderet midste jeg også en del af. Topduerne rørte det ikke og derfor midste jeg ikke nogle af dem. Mine stære klarede det med nød og næppe efter at jeg havde kontaktet min dyrlæge. Jeg ved også at Rene midstede mange fugle på denne konto da han havde købt foder det samme sted. Noget være svineri som vi godt kunne være foruden.
Nå det var lidt en anden historie.

Når man har fliser i bunden er det ikke nødvendig at bruge så skrappe midler som hydratkalk til at disenficere med, da en grundig rengøring her er muligt.

Jeg vil tro at hydratkalk også kan klare cocidiose bakterier, da der kan klare Newcastle Disease og Fugleinfluenza
Redigeret af Bjarne Andersen d. 26.11.2008 19:10:56

DHJ
#11 Udskriv indlæg
Lagt på d. 26.11.2008 21:51:06
Brugers avatar

Bruger

Antal indlæg: 102

Bare lige til oplysning, så er coccidia en protozo og ikke en bakterie.
Men jeg er temmelig sikker på at hydratkalk sagtens kan tage livet af disse også. Det er bare nødvendigt at man flytter fuglene i det tidsrum, hvor man lader det virke. Hvordan klarer planter sådan en omgang kalk?

DHJ

Bjarne Andersen
#12 Udskriv indlæg
Lagt på d. 26.11.2008 22:23:12
Aktiv

Til Denis.
Tak for oplysningen om hvilke gruppe Cocidiose høre til. Da jeg skrev det tænkte jeg godt nok om det var den rigtige betegnelse. Det er rart at der er nogle der er kvikke og ved besked. Man bliver aldrig for gammel til at lære.
De stedse grønne planter jeg har i volieren har tilsyneladende klaret det intil nu, men om de gør det i længden ved jeg ikke.

Spring til debat:

Del denne tråd

Share
URL:
BBcode:
HTML:

Facebook

Tilfældige Forum Emner

Siden dannet på: 1.26 sekunder
16,906,999 Unikke besøg