Støt sidens drift
Vi har modtaget 1 bidrag på i alt ca. 200,- efter fradrag af gebyr. Tak for støtten!!!
Besøgende
Rogges.dk byder
Janne1977
velkommen!
Brugere i Chatten: 0
Antal brugere 238
| ncj | 00:15:00 |
| casperthrane | 00:20:49 |
| Preben | 00:46:01 |
| Niels Jørgen | 01:11:07 |
| nhoj | 01:58:18 |
| Roar | 05:28:15 |
| tropefugl | 06:31:26 |
| dmo | 19:14:36 |
| Kjeld | 19:28:29 |
| malhaidary | 20:22:32 |
| schach5330 | 22:20:23 |
| steen | |
| packer | |
| ronnie | |
| F Andersen |
Gæster online 1
Tilfældig Billede
5 Nyeste brugere
Fra brugernes tagwall's
Tak for fødselsdags hilsenen :D
hey gamle tillykke med fødselsdagen.:D
tillykke med fødselsdagen..hilsen den...
Statistik
Nyeste artikler
Tilfældig Avatar
Har allerede en Avatar. |
Fuglemarked Annoncer
| Seneste annoncer: Til salg | |
| . | Vagtler Skrevet: 08/13/2010 |
1 Annoncer i alt |
|
| Seneste annoncer: Købes / Byttes | |
| . | Guldfasan kyllinger købes Skrevet: 08/16/2010 |
1 Annoncer i alt |
|
Brugerafstemning
Begivenheder
| Ma | Ti | On | To | Fr | Lø | Sø |
|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
| 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
| 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
| 27 | 28 | 29 | 30 |
Replikboks
hi
09.09.2010
[url=http://www.ip
ekyoluevdenevenakl
iyat.com]evden eve nakliyat[/url] [url=http://www.ev
denevenakliyatt.ne
t]evden eve nakliyat[/url]
ekyoluevdenevenakl
iyat.com]evden eve nakliyat[/url] [url=http://www.ev
denevenakliyatt.ne
t]evden eve nakliyat[/url]
31.08.2010
forsinket mange tak
26.08.2010
Tillykke med fødselsdagen Rogge 

lise beck
22.08.2010
Tak for forslag fra medlemmer ang. grå jaco, der bare bliver ved med at plukke sig. Den ligner snart en kylling, men stadig vinger og hale.
Den har fået nye hasselgrene, som den er rigtig glad for, m
11.08.2010
Lise, fuglen har vel ikke fået lopper fra den hund, og derfor plukker sig, var der børn med også? tænker her på lus, som er ret udbredt i visse områder.
08.08.2010
Hej Lise, gå op i debat/forum klik på det, der kommer så en masse underfora, klik på aks, pasning og pleje, og opret ny tråd, så er der plads til at skrive.
lise beck
08.08.2010
Ny bruger med grå Jaco, som p.g.a. en besøgshund fik stress, så den plukker sig slemt.
Har prøvet at pensle lidt blodstørkningsmidd
el til kløer på den, men det har kun gjort det værre. Har også prøv
el til kløer på den, men det har kun gjort det værre. Har også prøv
30.07.2010
Hej Lise
Du skal helt til toppen der er både log in og profil der kan du oprette dig.,
lise beck
30.07.2010
hjælp mig med at blive bruger
lise beck
30.07.2010
hvordan bliver jeg bruger
Se indlæg
Rogges.dk --- Mødestedet for fugleelskere!!! :: Duer & Tropeduer :: Diverse
|
Latterduer
|
|
| casperthrane |
Lagt på d. 02.10.2008 19:51:00
|
|
Øvet ![]() Antal indlæg: 30 Tilmeldt: 08.07.08 |
Hej. Er der nogen der ved noget om foder og pasning af Latterduer hvis der er vil i så ikke være rare at skrive?
M.V.H Casper T |
|
|
|
| schubert |
Lagt på d. 02.10.2008 21:10:07
|
|
Øvet ![]() Antal indlæg: 69 Tilmeldt: 28.11.07 |
Hej Casperthrane. Jeg kan kun henvise til Bjarne Andersen, jeg skulle mene at han selv har dem gående, ellers er ret sikker på at han ved alt om dem. Men prøv at sende ham en P.M. mvh flemming schubert. Flemming Schubert |
| Bjarne Andersen |
Lagt på d. 03.10.2008 20:28:54
|
|
Moderator ![]() Antal indlæg: 298 Tilmeldt: 28.10.07 |
Jeg ved ikke alt om tropeduer og vagtler. men jeg har lært lidt af mine fejltagelser. De tropeduer jeg har gåede i voliere med opdræt for øje, har jeg i det tidlige forår og første del af sommeren lavet et forsøg med at spire og koge frøet sam jeg giver i afmålte potioner til hvert par. At jeg lavede dette forsøg skyldes at det påståes at frøet får en væsentlig bedre næringsværdi end i tør tilstand. Efter at have brugt foderet i et halvt år stoppede jeg forsøget, på grund af at duerne blev alt for fede og ikke gad så meget som at gøre kur til det modsatte køn. Det blev også til meget få unger i denne periode. Så denne fodringsmetode er skrottet hos mig. Blandingen jeg brugte til spiring og kogning var en special fremstillet diætblanding til duer, jeg tidligere har brugt i tør tilstand med god held. Jeg gik efterfølgende tilbage til diætblanding i tør tilstand og mine duer begyndte at yngle igen. Jeg er på det sidste begyndt at lave forsøg med tropeblanding, da jeg har en ide om at små frø indeholder mere næring end større frø, da spireevnen er den samme i store frø som i små, derfor må de store frø indeholde mere fyldfoder end de små. Jeg er spændt på at se hvordan det virker i løbet af et halv årstid. Det er sådan at mine duer også har mulighed for at spise meget andet end frø, da hvert par går sammen med et par stære, hvor de også har mulighed for at spise Tovo universalfoder, frugt og grønt, samt opmadningsfoder i yngletiden. Herudover har de også mulighed for at spise levende foder i form af melorme madiker og andet levende foder som stærene tilbydes. Til skogerduer som jeg også har nogle af, kan man få en speciel turteldueblanding. Jeg har dog aldrig haft mulighed for at købe denne blanding, så jeg ved ikke hvor god den er. De blandinger jeg har brugt, har ofte været blandinger der er sammensat til brevduer, da de ofte forsøger at få lavet optimale blandinger, for at opveje den store belastning deres duer ofte er udsat for under lange flyvninger, hvor især den forudgående fodrig er meget vigtigt for at vinde en flyvning. En ting er sikkert at det er vigtigt at duerne i sommerperioden har adgang til frisk grønt daglig. Grit er også vigtig at de har adgang til da det er den eneste mulighed de har for at kværne frø med skal på. Hvis der er yderlige spørgsmål er de altid velkommen. Der findes ikke problemer men udfordringer og disse er til for at løse. Venlig hilsen Bjarne Andersen. |
| DHJ |
Lagt på d. 03.10.2008 22:58:30
|
|
Bruger ![]() Antal indlæg: 102 Tilmeldt: 01.04.08 |
Hej Bjarne Jeg tillader mig lige at stjæle denne tråd til at kommentere det du har skrevet. Jeg kom til at tænke på om det ikke kunne tænkes at dine duer blev fede af det kogte/spirede frø, fordi at de kulhydratbindinger der er i frøet, er blevet lettere tilgængelige efter at frøet er spiret/kogt? Måske der også sker noget med de svært tilgængelige proteiner, der så igen gør at energien i frøet bliver meget lettere optageligt. Hvis dette er sandt vil det betyde at dine duer skal have en relativ mindre mængde foder for at få den samme virkning. Dette kunne være en mulighed, siger ikke det er hele sandheden, men tror der noget om snakken. Den der ide´ du har om at der skulle være mere energi i små frø, kontra store frø. Den vil jeg gerne lige have forklaret igen, for det giver ingen mening i mine øre. Jeg mener helt klart ikke det er størrelsen af frøet der bestemmer energien, men til gengæld indholdet. Der er foreksempel 2772 KJ i 100 gram solsikke, mens der kun er 1518 KJ i 100 gram hirse. Måske jeg har misforstået din pointe? Mvh Dennis |
|
|
|
| Bjarne Andersen |
Lagt på d. 03.10.2008 23:52:51
|
|
Moderator ![]() Antal indlæg: 298 Tilmeldt: 28.10.07 |
Hej Dennis. Der er slet ingen tvivl om at det at frøet er spiret og kogt har givet det væsenlig mere og let omsættelig energi, der har bevirket at de er blevet for fede. Af samme grund gik jeg ret hurtig over til at dosere foderet til hvert par, så de havde spist op et par timer før jeg fodrede. Fodermængden der blev sat til livs var også væsentlig mindre i de spirede og kogte frø end tørt frø, samtidig med at de blev mere fede af den mindre mængde foder. For mig er det lettere at styre med tørt frø da de kan have adgang til dette hele tiden og æde efter lyst, samt at resultatet bliver bedre opdrætmedsigt. De 3 par Bronzevinge duer jeg har er først begyndt at yngle i det sene efterår og har givet 3 unger på det sidste. Hvorimod de sidste år gav 12 unger på tørt foder. Kun 2 par af mine topduer har ynglet i år 3 par har ikke gjordt de mindste foranstaltninger til at yngle, modsat sidste år hvor alle ynglede. Mine grønvinget har ikke givet nogle unger i år. Skoggerduerne har kun givet få unger. Derimod har mine diamatduer der har fået et andet tørfoder yngle tilfredsstillende. Blandingen jeg har brugt de sidste par år har været en diætblanding fra Naturel, der skulle være en optimal og en af de bedste konditions blanding til brevduer. Næste år har jeg planer om at prøve med frø af tropeblanding størrelse for at se om det har en øget efekt. Topduerne lever ofte næsten af udelukkende græsfrø i deres naturlige omgivelser og det må siges at være meget lille frø. Jeg mener også at der er forskeld på om det er tamduer eller vildarter man fodre, da tamarterne ofte er mindre gode til at omsætte foderet på grund af mange genrationers riglige adgang til foder, der har bevirket en dårligere omsætning. Det jeg mener er at store frø ofte er pumpet op med gødning og derfor indeholder mere fyldstof end små frø. Spirekraften er den samme uanset frøets størrelse. Hermed må man få mere spirekraft i små frø og mere fyldstof i store frø, hvis man tager frø af samme slags. Der er selvfølgelig som du skriver forskel på indeholde i de forskellige frø sorter, både hvad angår mængde af enkelte eller forskellige stoffer, som vitaminer, protein mm. Af samme grund er det vigtigt at fodre alsidigt og ikke kun med en slags frø. Jeg har også en ide om at bær og planter fra naturen der ofte er mindre, er sundere, end det der er fremstillet i gartnerier og presset frem af gødning. Jeg ved også at Shell farmen der fremstillede grøntpiller gav væsentlig mere for grønt til pille produktion der indeholdt meget ukrudt og fra marker der ikke blev drevet intensiv, frem for alm græs fra trditionel dyrkede marker. Afregningen var afhængig af hvad grøntet indeholdt. Det må også formodes at fugle der afskalder frøet får mere ud af dette end alm. fjerkræ der også æder skallen på frøet. Mine teorier er ikke noget der er videskabeligt bevist men formodninger der er draget udfra oplysninger fra forskellige steder. Der findes ikke problemer men udfordringer og disse er til for at løse. Venlig hilsen Bjarne Andersen. |
| casperthrane |
Lagt på d. 04.10.2008 09:50:46
|
|
Øvet ![]() Antal indlæg: 30 Tilmeldt: 08.07.08 |
Okay tak for rådet.
M.V.H Casper T |
|
|
|
| Spring til debat: |
Tilfældige Forum Emner
Kassebure/belysning, Morten og hans søde gråpapegøje hilser pænt :), ringastrilder, Fuglegaarden, Solfugle, Nymfe sjov, Nye fugle igen igen, Ringmærkning, hvidvinget rosella, Hvilken papegøje ska vi ha?, Billeder, Købes, Sælger, skaldet undulat, lorier, Mulig krydsning af Dværgpapegøjer, Lidt billeder fra mit voliere, Tamme papegøjer/papakitter, Spirring/kogning, Nyt medlem i flokken, At bruge det rigtige lys til fuglene, Fuglevelfærd, 2 Spørgsmål..., Hej fra os, Internal server error, indendørs voliere, Ynglingssted, Ny fugletosse blandt jer, opdræt af tigerfinker, Tør hud???